موقعیت ممتاز بندر شهید رجائی در واردات و صادرات

براساس دادههای رسمی، درحال حاضر این بندر سهم ۸۲ درصدی از نقل و انتقال کانتینری کشور، سهم ۷۰ درصدی در ترانزیت و سهم ۵۳ درصدی از صادرات و واردات کشور را برعهده دارد.
طبق دادههای سازمان بنادر و دریانوردی ایران، باوجود فعالیت ۲۴ بندر در صادرات و واردات ایران، این بندر به همراه بندر امام خمینی سهم ۸۳ درصدی از تجارت دریایی کشور را در دست دارند.
طبق دادههای سازمان بنادر و دریانوردی کشور از مجموع ۱۶۴ میلیون تن کالای بارگیری و تخلیهشده در بنادر ایران، گرچه ۵۳ درصد از آن مربوط به بندر شهید رجایی بوده، اما سهم این بندر در کالاهای کانتینری کشور بیش از ۸۸ درصد است.
در کالاهای فلزی این مقدار ۸۲ درصد، در بخش ساختمانی و معدنی بیش از ۶۰ درصد، و در بخش فرآوردههای نفتی ۵۴ درصد از کل واردات و صادرات فرآوردهها از این بندر انجام میشود.
همچنین بندر شهید رجایی با برخورداری از موقعیت منحصربهفرد جغرافیایی در نزدیکترین نقطه به تنگه هرمز و دهانه ورودی خلیجفارس به دلیل فاصله کوتاه از مسیر اصلی تردد بینقارهای کشتیها و با قرارگرفتن در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، اقیانوس هند و خلیجفارس را از طریق ایران به دریای خزر و سپس از طریق روسیه به سنپترزبورگ و شمال اروپا متصل میکند.
در راستای تقویت زیرساختها و افزایش ظرفیت عملیاتی، طرحهای توسعهای متعددی در بندر شهید رجایی در دست اجراست. این طرحها شامل توسعه پایانههای کانتینری، احداث اسکلههای جدید، تعریض مسیرهای دسترسی و تجهیز بنادر به سیستمهای هوشمند لجستیکی است.
بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد ریال سرمایهگذاری داخلی برای توسعه فاز سوم پایانه کانتینری بندر در نظر گرفته شده که پس از تکمیل، ظرفیت جابجایی کانتینرها را تا بیش از ۸ میلیون TEU در سال افزایش خواهد داد.
از سوی دیگر، مذاکرات با کشورهای منطقهای همچون ازبکستان برای جذب سرمایهگذاری خارجی در بخش لجستیک و حملونقل بندر نیز در حال انجام است، تا شهید رجایی به مرکز ثقل ترانزیت کالا در کریدور شمال–جنوب تبدیل شود.
نقش پسکرانهها در توسعه پایدار
توسعه پسکرانههای بندر شهید رجایی به عنوان بخش مکمل طرحهای توسعهای، با هدف ایجاد مناطق صنعتی، انبارهای کالایی، و مراکز لجستیکی در دست پیگیری است. با در اختیار داشتن بیش از ۸۰۰ هکتار پسکرانه آماده بهرهبرداری، این بندر به مرکزی برای ارائه خدمات ارزش افزوده مانند بستهبندی، فرآوری کالا، و صادرات مجدد بدل خواهد شد.
ایجاد شهرکهای صنعتی در حاشیه بندر نیز از جمله برنامههایی است که میتواند به اشتغالزایی، رونق اقتصادی منطقه و افزایش سهم ایران در زنجیره تأمین جهانی کمک کند.
اهمیت راهبردی در سطح ملی و منطقهای
بندر شهید رجایی نه تنها در تأمین نیازهای تجاری کشور نقشی بیبدیل دارد، بلکه در رقابتهای منطقهای با بنادری چون جبل علی و سلاله، جایگاه راهبردی ایران را در تجارت جهانی حفظ میکند.
با توجه به افزایش تحرکات اقتصادی در منطقه خلیج فارس، توسعه پایدار و هوشمندانه بندر شهید رجایی، تضمینکننده قدرت لجستیکی و اقتصادی کشور در سالهای آینده خواهد بود.
انفجار در بندر شهید رجایی؛ خسارات انسانی و توقف فعالیتها
در همین حال، بندر شهید رجایی امروز ۶ اردیبهشت، شاهد وقوع یک حادثه تلخ بود. انفجار در یکی از محوطههای دپوی کالا، منجر به بروز آتشسوزی گسترده شد که تلاش برای مهار آن همچنان ادامه دارد. بر اساس گزارشهای رسمی، این حادثه تاکنون جان ۴ نفر را گرفته و ۵۱۶ نفر را مجروح کرده است.
فعالیتهای تخلیه و بارگیری کالا در این بندر به منظور حفظ ایمنی به طور موقت متوقف شده و تیمهای امدادی و کارشناسان فنی در محل حاضر هستند. با وجود این حادثه، مسئولان بندر بر عزم خود برای ادامه مسیر توسعه و ارتقای جایگاه بندر شهید رجایی به عنوان محور اصلی تجارت دریایی کشور تأکید کردهاند.
خبرگزاری موج و روزنامه فرهیختگان
برچسب ها :بندر شهید رجائی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0